Portret


GRONINGER MUSEUM LOGISCHE PLAATS VOOR TERUGKERENDE KUNST GABRIEL LESTER

“TEGENSTRIJDIGHEDEN IN MIJN WERK

ZORGEN VOOR HERSENGYMNASTIEK”

Nu te zien in het Coop Himmelb(l)au paviljoen van het Groninger Museum: de expositie The Return of Lesters Loops van Gabriel Lester (1972. Voor de kunstenaar die opgroeide in Pieterburen, maar ondertussen in Amsterdam woont en werkt, is de titel van zijn solotentoonstelling een persoonlijke. “Deze expositie is voor mij een soort homecoming. Hier ben ik ooit begonnen met het werken met loops.” Naast de tentoonstelling in het museum zie je een nieuw werk van hem in de Hortus Haren…

Gabriel Lester groeide op in Noord-Groningen in een coöperatieve commune, een plek waar veel creativiteit te vinden was. “Mijn ouders komen allebei uit een creatief nest en daar heb ik van geprofiteerd. Mijn opa was filmproducent, mijn vader acteur en mijn moeder kunsthistorica. Al met al heb ik een erg vrije jeugd gehad met ouders die veel met cultuur bezig waren. Dat stimuleert enorm en heeft mijn kunstenaarschap uiteraard beïnvloed.” Lester studeerde onder andere aan St. Joost Akademie voor Kunst en Vormgeving in Breda en de Rijksakademie van Beeldende kunsten in Amsterdam. Met zijn tentoonstelling The Return of Lesters Loops in het Groninger Museum keert hij terug.

BLOEDSOMLOOP

The Return of Lesters Loops draait om herhalingen, cycli en cirkels. Het is een onderzoeksgebied dat Lester mateloos fascineert. “Ik vind inspiratie in de gedachte dat alles zich herhaalt en dat die herhalingen weer samen een geheel vormen. Het functioneren van het menselijk lichaam is in feite een geheel aan constante herhalingen: hartslagen, bloedsomloop, ademen, enzovoort. Het gaat daarbij om de dynamiek van de voortdurende beweging.”

Die inspiratie vertaalt Lester in werken van verschillende vorm. Naast zijn tentoonstelling in het museum, maakte de kunstenaar recent een nieuw, permanent werk voor de Hortus Haren. Het gaat om een cirkelbrug in de nieuwe Hondsrugtuin, die is opgebouwd vanuit de gedachte dat het patroon je dwingt meerdere kanten op te bewegen om uiteindelijk naar de overkant te komen. Die gedachten komen organisch tot stand. “Terwijl ik nadenk over een project of thema ben ik niet op zoek naar een oplossing, maar eerder naar een dilemma,” vertelt Lester. “Het doet er niet toe of dit nu film, sculptuur, literatuur of architectuur is. Ik wil in een vorm iets vinden dat vragen oproept, dat er tegelijk echt is en in de fantasie bestaat.”

Gabriel Lester

GEEST LENINGEN

“De brug in de Hortus is er echt, maar het wil het beeld oproepen van iets dat vergankelijk is zoals waterrimpelingen,” legt de kunstenaar uit. “Dat die twee tegenstrijdigheden elkaar vinden, dat is precies wat ik zoek. Dit zorgt voor een soort hersengymnastiek. Mensen moeten denken en voelen en associëren tegelijk, dat is een manier om de geest te lenigen. Het zijn daarmee bouwstenen om mensen beter te leren denken, kijken en leven.”

“Vorig jaar heb ik een tentoonstelling samengesteld van een weerfotograaf die wolken fotografeerde en stenen verzamelde. Het ene – de wolk – is nooit vast en altijd verdwenen, de ander – de steen – is altijd vast en altijd aanwezig. Zulke tegenstrijdigheden, die tegelijk samen een chemie kunnen vormen, dat spreekt me aan.”

VERHALENVERTELLER

Lester beperkt zich niet tot een enkele uitingsvorm, maar gebruikt middelen en vormen die zich aandienen. Zo spelen film, muziek en geluid een belangrijke rol in zijn werk. “Ik ben in feite een verhalenverteller, die film heeft gestudeerd. Film is het medium dat alle kunstvormen in zich verenigt: licht, geluid, fotografie, muziek, theater, mode, enzovoort. Doordat ik als filmmaker denk en werk, kan ik met alle mogelijk media werken, zolang het ‘verhaal’ maar wordt verteld.”

De expositie in het Groninger Museum is ‘een soort homecoming’ voor Lester. “Hier ben ik ooit begonnen met het werken met loops. Het is daarom logisch dat je eens terugkeert en het verklaart de titel van mijn expositie.” Vanwege de omvang van de expositie is het verhaal in deze tentoonstelling heel inzichtelijk geworden. Lester hoopt dat bezoekers het cyclische van het werk vatten. “Dat zij rondlopen met vragen over het leven dat zij leven, en hoe dit in relatie staat tot de dood. De tentoonstelling gaat uiteindelijk over een eindeloze reis tussen leven en dood. Ik hoop dat bezoekers daarbij de gedachten durven te matigen, dus begrippen oprekken en ideeën flexibel maken.”

ONTLEDEN

Op de vraag welk beeld de bezoeker van Lester als mens en kunstenaar krijgt als hij het getoonde werk ziet, is hij voorzichtiger. “Hoe beter men mijn kunst kan lezen, hoe meer men mij ook herkent. Ik maak constant keuzes, die heel persoonlijk zijn, maar dat zien mensen pas als ze de werken gaan ontleden. Maar hopelijk weten ze daarna vooral beter wie ze zelf zijn. Iets in de kunst van een ander herkennen is ook herkenning van onszelf én herkenning van de kunstenaar, want als jij hem snapt, dan snapt hij jou ook.” Om af te sluiten met: “Nou, een beetje.”

De tentoonstelling The Return of Lesters Loops is nog t/m 29 oktober 2017 in het Groninger Museum te zien. Het kunstwerk De Rimpeling staat in de nieuw aangelegde Hondsrugtuin in de Hortus Haren.

Stefan Nieuwenhuis

Ksenia Kolesnikova (portret), Harshvir Oberai (filmstill)

Facebook
Google+
http://kunstenstad.nl/2017/08/24/260">
Twitter
YouTube
Pinterest
LinkedIn
MEER KUNST & STAD

Vrouwelijk naakt in de kunst

In het CBK vond een prikkelende paneldiscussie plaats over vrouwelijk naakt in de kunst. Aanleiding voor het gesprek was de #metoo-discussie van de afgelopen maanden. De vrouw in de kunst is een subject geworden, niet langer een object...

LEES MEER >

Stipendium wekt Wad Indianen tot leven

Koos Buist heeft het Hendrik de Vriesstipendium 2017 gewonnen in de categorie beeldende kunst. Hij won de prijs voor zijn fantasierijke plannen rond de imaginaire Wad Indianen. Op de vraag of Buist gelukkig is met de kansen die het stipendium hem biedt, reageert hij gedecideerd: "Absoluut. Het is een welkome en aangename verrassing..."

LEES MEER >

Stipendium is welkome stok achter deur

Nick ter Wal heeft het Hendrik de Vries-stipendium 2017 in de categorie literatuur gewonnen. Voor Ter Wal een aangename verrassing en naar eigen zeggen een stok achter de deur om er nu echt werk van te maken. "De bokaal die bij de prijs hoort, staat nu op mijn schrijfbureau, zodat ik niet vergeet dat ik een boek moet schrijven..."

LEES MEER >

Er kan zo veel met het medium strip

Op de Grote Markt is een strip van Jan-Willem Spakman te zien. Hierin introduceert hij het Groninger Forum als nieuweling die de stad leert kennen. Hulp hierbij krijgt hij van een oude bekende, de Martinitoren. Een gesprek met de jonge stripmaker: “Uiteindelijk is het Forum een jong en naïef figuurtje geworden…"

LEES MEER >
Meer Kunst & Stad